Wednesday 21 March 2012

Anak pakcik Zainuddin.


Umur waktu mula-mula jumpa dia, tiga belas tahun. Sama-sama pakai kaca mata. Nampak macam kembar (tak paham sungguh dengan orang yang tak pakai kaca mata. kenapa bila nampak dua orang yang berkaca mata berkawan, terus kata muka mereka macam sama. padahal memang jauh beza sangat).

Kami sama-sama kurang suka tinggal di asrama. Sama-sama menangis atas nasi dalam tray besi kat dewan makan. Sama-sama menangis time lipat baju masukkan dalan locker kayu satu pintu banyak laci. Sama-sama menangis bila tiba-tiba mahu menangis. Ya, kami memang share banyak sangat tangis. Kami hebat begitu.

Dia, saya sayang banyak sangat. Bukan sebab dia bagi tiru buku latihan Bahasa Arab kaler hijau setiap pagi sebelum perhimpunan. Bukan sebab dia bagi makan stok makanan dalam locker dia. Bukan sebab dia selalu dengar saya cerita pasal saya. Bukan sebab semua benda yang dia dah buat untuk saya. Tapi saya mahu untuk sayang dia kerana Allah. Saya nak begitu. Sebab saya mahu hubungan saya dan dia jadi panjang sampai bila-bila. Dan juga saya nak sayang saya pada dia ikhlas sungguh semata-mata atas nilai kawan.

Dia, memang nikmat kawan yang Allah bagi pada saya. Kata orang, orang asing(translate dari strangers, bukan manliens) boleh kenal kita melalui kawan-kawan kita. Kalaulah orang lain mahu lihat saya melalui dia, saya memang sangat beruntung.

Untuk dia, yang saya tahu kadang-kadang belek belog ini, saya sayang kamu. Saya akan sentiasa senyum untuk setiap kejayaan kamu. Saya akan sentiasa sepak kamu bagi kamu berdiri semula bila kaki kamu lembik lepas tersepak lubang. Saya akan sentiasa doakan kamu yang terbaik dalam segala hal. Ayuh, aku dan kamu, jom kita gerak laju ke depan terus.

***

Ini surat yang keberapa agaknya ya, gadis Seberang Takir yang sedang sedut hembus oksigen di Australia?

No comments: